петък, 16 октомври 2009 г.

Магда Абазова: Въведение към теза


Въведение към теза

Не мога да отрека, че изборът ми да се спра на точно този художник бе дълбоко емоционален. Картините на Магда Абазова хипнотизират, провокират и изпълват със силни чувства. Те изкарват от съзнанието мисли и информация, учени, чути или прочетени някога, и ги въплъщават в материя. Придават им форма и ги обличат в цвят. Поставят ги в ситуации, както и в три времеви пространства – минало, настояще и бъдеще. В последствие разбрах защо е така. Тя е много искрена, естествена, с уникално чувство за хумор. Един ден си говорим по телефона и художничката казва: “Ех , Мая, животът минава толкова бързо... - млъква за момент и после, развеселена от дошлата й мисъл, продължава: - и ние трябва да тичаме с него.” Учи живота в движение и от него поема с пълни шепи. Живее и възприема нещата дълбоко, всепоглъщащо и обсебващо. Ето защо, Магда Абазова ме плени като човек и като художник. Накара ме да се замисля за различните гледни точки, за това, че всеки човек има свой житейски път и своя истина, и начинът му на изразяване като личност е уникален. Ъгълът, под който гледа живота Магда Абазова, проблемите, които я карат да се вълнува, чувствата, които я карат да гори, негативите, довеждащи я до изолация, са част от това изразяване. Заинтригува ме същината на нейното образно мислене. Всеки един предмет, човек, пейзаж, архитектура, духовно състояние или философско търсене, които художничката изгражда, е истинско, съществуващо, част от света ни.
За да мога най-добре да разгърна тази проблематика съм разделила същината на четири десетилетия, като в последното съм включила и началото на петото – новото хилядолетие. Всяко едно е озаглавено според приоритетите, които са вълнували авторката: Началото, Търсенето, Експериментът, Елементът. Като цяло, композицията на текста следва логиката на монографично изследване. Структурата не може и да бъде друга, тъй като се проследява градацията през времето и постепенното освобождаване от разказвателността, както и всеки преход в нова живописна изразност. Факт е, че досега за нея не е правено задълбочено цялостно проучване и за млад изследовател като мен е и привилегия, но и много отговорна и трудна задача.
Картините, на които съм се спряла, са подбрани с цел да покажат сложния и дълъг път, по който минава един художник. Необходимостта да се научи първо натурата и постепенно, по пътя на много рутинна работа да се стигне до създаването на образи, които с минимум описателност показват максимум информация или напълно се освобождават от нея.
Също така обръщам внимание на различните теми, които вълнуват авторовата душевност. Теми като: Българщината в поредицата й “Гайдари”, “Агушевите конаци”; красотата на фолклора ни в нестинарският свят – “Жарава”; природата в пейзажите й от Родопите, както и в картината “Пролет”; майчинството в “Детски мир”, “В парка”, “Майка”; “Градът” с неговата забързаност и модерност и... така до източната философия, разгърната в “Буда – съзнание”, “Пустота и в нея нищо” (по Буда). И други като портрети, натюрморти, будители - сюжети, от които никой художник не може да избяга, тъй като те са част от времето и нравствеността на конкретния период.
Друг принцип, по който са подбирани, е цветът. Магда Абазова има собствена палитра, с която се идентифицира. Създава цветови съчетания, с които изразява действителността такава, каквато я е видяла. Тя е от художниците, които можем да познаем по отличителния колорит. Той е отзвук на тяхната натура и житейска позиция. Чисти и наситени цветове, комбинирани със странни пембени или други екзотични такива. Авторката също така създава своя уникална и неповторима цветова гама, като изгражда нови колори чрез комбиниране.
Като приложение ще включила част от беседите ми с Магда Абазова, проведени в дома й. Също така съм направила видео записи на някои от срещите, с надеждата един ден те да се превърнат във филм. Необходимо е да спомена, че за това изследване съм работила със снимки, правени от оригиналните платна. Имах свободата и удоволствието да наблюдавам намиращите се в дома й при всеки удобен случай.
Изготвила съм каталогът с изключителното разрешение на художничката да снимам картините от личната й колекция, както и със съдействието на директорите на НХГ, СГХГ, ХГ- Добрич.
Искам да изкажа най-искрени благодарности на Магда и Тодор Абазови, които с голяма охота и много търпение ме приеха в дома и в живота си. Отделиха ми време, споделиха толкова лични спомени и моменти. На доцент Ружа Маринска, която ме запозна с тях.

Очаквайте продължението ... =^_^=

Няма коментари:

Публикуване на коментар