вторник, 20 октомври 2009 г.

Арнолфини. Знак и символ




В основата на изобразителната дейност стоят възприятията. Те са следствие на усещането и отразяването на визуалните особености на предметите и явленията в действителноста. Всеки акт на зрително възприемане е сложен процес, който може да бъде по-краткотраен или продължителен. Това зависи от обекта и от възприемащия. Интелектуалнато равнище и емоционалната реактивност на личноста също оказват вляние върху качеството на възприемане. Като процес зрителната обозримост е търсене на определена от нивото система.
Първото, което привлича вниманието в една картина е композицията и цвета, след това са размерите, материалите, внушението и съдържанието. Но една картина не е само произведение на изкуството или пък композиция тя носи в себеси образи, думи, значения и знаци. Тя изобилства в повечето случаи със знаци-символи, които съдържат заложена ценна информация. Да вземем например една библейска сцена много хора знаят как се изобразяват Христос, Дева Мария, или какво означава гълъбът, но колко от тях знаят за символиката на жестовете им, или че мидата е знак за поклонник /картината на Караваджо – Вечеря в Емаус/, и че тя предполага носителят и да е Свети Петър. Тълкуването на образи и знаци е зависимо също и от комуникативноста на картината
Нека да разгледаме сватбения портрет на семейство Арнолфини от 1434г. На пръв поглед млада семейна двойка в спалното помещение с кученце. В стаята има огледало, прозорец, полилей, спалня чехли и др. Всеки един от изброените детаили е символ и може да бъде разчетен, но дори и сами по себе си без тълкуване те са носители на естетическа наслада, защото както е известно фламанските майстори изписват и на най-малките елементи, като пръстени, бижута, тантели, паната по стените, украсата и шарките на пода. Но да се върнем към тълкуванието на знаците. Името на картината е “Сватбата на Арнолфини” то е подсказано от захвърлените чехли, които символизират извършването на религиозна церемония, както и образите в огледалото. През 15в. брачната церемония е единственото христянско тайнство, при което не се изисквало присъствието на свещеник. Били нужни само двама свидетели – тези от огледалото. Малкото рошаво кученце на преден план внася безгрижие в картината иначе изпълнена с толкова тържественост. За кучетата в портретите се знае, че символизират верноста и земната любов. Рисуването на босите Арнолфини също не е случайно, по онова време се смятало, че докосването до земята с боси стъпала носи плодовитост.
Друг важен знак е кристалната броеница до огледалото. Тя е типичен годежен подарък от мъжа за бъдещата избранница. Кристалът е символ на чистота, а броеницата на добродетелността на булката и на дълга й да остане благочестива.
Скъпият плод, в случая портокалите, също носи своето значение. Известни като “ ябълките на Адам “ портокалите символизират забранения плод от райската градина и по този начин напомнят за страстта като смъртен грях за който се смята, че е причинил падението на човека. “Грешните“ човешки инстинкти се пречистват чрез христянския брачен ритуал.
На таблата на леглото в горната част има фигура на жена в чиито крака лежи змей. Вероятно това е Св. Маргарита, покровителка на раждането, която винаги е придружавана от змей. Но метличката до фигурата може да означава и Св. Марта, която е покровителка на домакините. Самото легло в кралските и благороднически семейства е от особенно важно значение за продължаването на рода. Леглото е мястото, където човек се ражда и напуска света при смъртта си, а червените драперии са символ на страста.
Почти всичко в картината показва богатството на младата двойка от дрехите и мебелите до екзотичния плод на прозореца. До леглото има богат и много скъп килим, още едно свидетелство за богатството и социалното им положение. Джована е облечена в модна зелена рокля, подходяща за сватбена картина – зеленото е символ на плодовитостта. Тя не е бременна, позата й просто подчертава корема, където по това време се смята, че е съсредоточена женската красота. Възможно е позата и подчертания корем да изразяват желание за бъдеща бременност.
Така разгледана картината има разгледана картината има богато и интригуващо съдържание, но по този метод може да се разгледа всяко произведение на изкуството, в което има кодирана информация. Знаците и знаковата система улесняват изобразителния характер, но натоварват с изобилието на информация.

Няма коментари:

Публикуване на коментар