петък, 4 януари 2013 г.

Ян Гамаш - социални реминисценции


Ян Гамaш / Ian Gamache е млад художник, който живее и твори в Монреал. Намерих го в интернет и започнах да го следя. Работи основно в областта на живописта и рисунката. Прави колажи, има интереси във фотографията, инсталациите и перформансите. Участва в различни местни проекти.
С рисунките си Ян Гамaш изследва колективната памет следвайки универсални теми, като: история, войни, ролята на половете, религията, като същевременно слага акцент на ролята и ограниченията на художника в съвременното общество.
Рисунките му са изградени схематично с прости и груби линии. Те разказват истории, които комуникират активно със зрителя. Той намира неговият вид рисунък за аналогичен съвременен вариант на пещерния. Този вид рисуване може да преминава културата и езика и да се разбира от всички чрез най-основните ни сетива.
Ян Гамaш споделя идеята изкуство за самото изкуство. Той смята, че идеята на абстрактността в живописта е точна такава. Задава си въпросите: „Може ли този вид изкуство все още да е актуално и днес? Или да трябва да остане само в рамките на декоративното!? Може ли да се каже нещо повече за нашето общество? Или това е просто, за да се развиват естетически нашите граници и да се създават концептуални капани!? Поставя под въпрос това, което е по-важно: изображения на изкуството, които могат да пътуват по света в интернет и в една книга или оригинална картина, която седи в едно мазе или музей.”
По този повод Ян Гамaш смята, че живеем в епоха, където изкуството пътува глобално има много повече възможности да се види. Не само на изложения, фестивали, форуми и галерии, а в мрежата, чрез принти благодарение на напредналите технологии за печат. С тези нови методи за показване изкуство, става част от глобалния информационен обмен пресичайки граници и култури търсещо общи теми и разбирания.
Благодарение на една от тези съвременни форми на общуване имах възможността да направя трансконтинентален разговор с художника.

Каква е твоето образоване? 

Завърших художествено училище. Имам бакалавърска степен в Академия по изкуствата. По-скоро, обаче, се обучавах сам. Разбира се художественото училище ми даде пространство и време, за да разбера нещата. Мисля, че най-много научих от книгите за художниците и техните репродукции.

Какво те вдъхновява? 

Предполагам, че състоянието на човека. Това е общ отговор, но може да се каже също, „историята”, или начина, по който гледаме на историята и по какъв начин изкуството е повлияло на начина, по който виждаме историята. Понякога има и лични елементи които стават част от процеса. Но това е относно съпричастността и емпатията към другите, и каквато и да е темата аз я работя.

Защо използваш точно тези цветове? Те са толкова земни, напомнят на земята, скалите и част от прехода на късната есен към зимата, когато природата е монохромна. 

Мисля, че цветовете които използвам са се променили през годините, но аз никога не съм бил от най-експресивните колористи. Предполагам, че предпочитам локалните земни тонове и цветовете като кафявото, черното и бялото. Въпреки това, мисля, че много повече цветове излизат в новите ми работи.

На колко стилови периода можеш да разделиш творчеството си? Аз виждам поне два!

За мен, предполагам, че очевидните от тях ще бъдат период на Пикасо / Кубизъм, а също и пост абстрактен експресионизъм на изкуството от началото на 60-те години. Хора като Робърт Раушенберг и Джаспър Джонс. Но се опитвам да погледна изкуство от всички периоди. Изкуството е нещо, което расте и се развива и ще има ефекти върху различни творчески периоди. Често един така наречен художествен период, е реакция на определено художественото движение.










Линк км сайта на художника: http://iangamache.com/ 

Няма коментари:

Публикуване на коментар