събота, 2 март 2013 г.

"Абсент" и "Усещане за жена"


Какво е общото между Абсента и Усещането за жена? И двете са силни, опияняващи и неустоими. Първото е малка столична галерия, второто изложбата, която ни представя. В уютното помещение ни посреща галеристката Диана Стайкова, която с топла усмивка  предразполага гостите дошли да се заредят с изключителните акварели на Ангелина Ангелова, Александър Телалим, Атанас Мацурев и Кирил Божков. И четиримата автори използват един и същ материал, но подхода и изказа им е различен. Напоследък установих, за мен, че не е толкова важен стилът в който рисува един художник, нито изразните средства, а дали има какво да каже. Както ще разберете и от тази изложба темите са вечни, акцентите са ежедневни и толкова близки, но чувствителността движи усещането по различен начин. Това прави интересно пресъздаването особено ако таланта е наличен. Настоящата тема, вероятно провокирана от предстоящия 8-ми март, е жената. Нейната тайнственост. Тя е загадъчна и нежна. Работеща и женствена. Вкъщи, в състояние на покой, размисъл, щастлива и празнична, в моменти на интимност и себе съзерцание. Разцъфнала, когато е обичана, крехка, когато е наранена. В акварела има няколко похвати за построяването на образи, композиции и внушения. Използват се подложки, долно рисуване, мокро върху мокро, допълващи цветове, светло върху тъмно и ефектите за текстура. Всички те под вещото нанасяне на художниците вълшебници оставят фигури, мотиви, интериори и екстериори въвличащи ни в света на сензитивното. Акварела е трудна и своенравна техника, която не търпи случайности и корекции.
      Според Кирил Божков твореца трябва да бъде свободен и да не се обвързва само с една техника или стил. Той владее т.н. мокро в мокро при акварела, но експериментира с масло, акрил, темпера, неконвенционалните перформанси, видео арт, колажира използва компютърни програми, фотография и всичко съвременно което му се струва интересно. През 2012 г. доказва собствената си авангардност в доктората „Нови параметри на представата за виртуозност във фигуралното живопис през 20 век”. Негови картини са притежание както на нашите културни институции, така и в много частни колекции по цял свят.
      За Атанас Мацурев материята е енергия и живот съвършено различен във всеки един детайл и форма. Като се има предвид способността му да изстисква хиперреаистично наподобяване се усеща, че набляга на някои елементи с повече внимание. Вероятно поради усещане за моментност. Негови картини са притежание на частни колекционери както в цяла Европа, Русия, така и в Америка.
      Александър Телим също е добре познат на световната художествена сцена и естествено негови картини са в съответните колекции. Роден и израснал в Украйна е от така наречените бесарабски българи. Казвам така наречени, защото, за мен не е важно, къде си роден, а какъв се чувстваш. За него е важна и предизвикателна именно онази безпощадност която има само акварела. Както сам казва, ако е хванал вярната посока платното оживява и то е следствие от личното моментно състояние което се появява като послание. Художника използва опита си от витража и керамиката, което придава съответна характерност и индивидуалност на творбите му.   
      За Ангелина Ангелова акварелът е поезията в живописта. Той изразява по специфичен начин емоциите поради множеството начини на третирането му. А тя използва всичките. Нейни картини са оценени от меценати не само в нашата страна, но и в чужбина.
      Можете да посетите изложбата до 23 март в галерия „Абсент” на ул. Цар Самуил 37. Да поемете цвят, нежност и красота и разбира се да станете част от щастливите собственици на картини, които ще изпълнят ежедневието ви с финес, мекота и за по прагматичните дългосрочна положителна инвестиция. 







 

Няма коментари:

Публикуване на коментар